Bomlös sadel.




Bilder lånade från hooks.se

Är i valet och kvalet när det gäller sadel. Vet iaf. att jag ska ha en bomlös. Sadlarna ovan kommer från Hööks (av märket Tree Free) och ligger i en bra prisklass för mig just nu. Men jag vet inte. Har hört att dom är lite "B", att dom glider lätt bakåt/framåt, att dom går sönder lätt i sömmarna m.m. Men jag har även hört att dom är jättebra.
Har ju även tittat på sadlar från märket Barefoot och där jag har mest hört och läst positiva kommentarer, dock är dom lite för dyra för mig just nu. Så ska jag sälja min westernsadel som jag har nu och köpa en från Hööks tillsvidare? Hur hade du gjort?

Och en I-lands fråga - vad matchar bäst till den bomlösa från Hööks, westernträns eller vanligt träns? ;p



Btw så fyller lillebror 14år idag, grattis till dig! :) ♥ Och det är exakt en vecka tills min födelsedag, hihi! :)
Fick ett presentkort på Hööks av systers pojkvän idag som en förtidig present :)



Kommentarer
Postat av: Evelin [Häst&Foto]

Tack så jätte mycket :D

Jätte fin blogg!



Hoppas allt är fint med dig.

2010-05-03 @ 19:55:07
URL: http://evliin.blogg.se/
Postat av: G I L R A E N - [Fotograf Emma Bertilsson]

Varför vill du ha en bomlös sadel överhuvudtaget? Vad jag har hört från tränare/sadelkunniga så är dem inge bra pga att trycket inte fördelas jämt på samma sätt som med bom. Skulle va kul och höra argument för bomlös sadel också.

2010-05-03 @ 20:30:54
URL: http://gilraen.blogg.se/
Postat av: G I L R A E N - [Fotograf Emma Bertilsson]

SVAR: Ja, jag förnekar dig inte. Jag har ingen åsikt i bomlösa sadlar. Jag har bara hört olika folks åsikter. Fast de finns väl både bra och dåliga bomlösa sadlar, precis som det finns bra och dåliga bomsadlar. :) Det jag hakade upp mig mest på är väl att man inte kan (eller ska helst inte) hoppa i en bomlös. Fast jag vet inte om det stämmer helt heller, det finns ju tusen olika teorier om saker och ting. Fast om man inte är en hoppmänniska så spelar det väl ingen roll heller.

2010-05-03 @ 21:06:40
URL: http://gilraen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hm... Varför inte vänta och spara ihop till en bomlös sadel som kommer att hålla länge? Om du köper den från Hööks så kanske du ändå måste köpa en ny om ett par år...

JAG skulle nog behållt w-sadeln och sparat ihop till en bra bomlös! =)

2010-05-03 @ 21:51:45
Postat av: Joline [Hobbyfotograf & personliga armband!]

Svar, anonym: Ja jag förstår vad du menar. Men grejen är det att jag inte är säker på att western sadeln passar Solero ordentligt. Och eftersom han är känslig i ryggen måste sadeln ligga perfekt. Men säljer jag westernsadeln kan jag köpa den bomlösa från Hööks för de pengarna, utan förlust. Och då ha den tills jag sparat ihop en bomlös av bättre märke.

2010-05-03 @ 22:27:45
URL: http://rangelben.blogg.se/
Postat av: ida

heej.till min nordsvensk har jag haft 3 sådana sadlar 2 bruna o en svart,de var jättedåliga sömmarna gick upp o hela framvalvet vart snett,han fick ont i ryggen av det,dom bytte 2 gånger hööks men sen pengar tebaka.jag köper mycket på hööks MEN aldrig en sadel där,fotograferar du nått nu: jag har 4 st varav 2 ska jag ta bort under sommaren vore kul med fina kort på dom

2010-05-03 @ 22:40:23
Postat av: Matilda

Gud vad snygg blogg :D Älskar den och så vacker häst!

Rider du västen??

2010-05-04 @ 08:11:43
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Joline [Hobbyfotograf & personliga armband!]

Svar, Ida: Men gud det låter ju inge bra alls :s Nu blev jag jätte osäker! Vet du om den bomlösa från Börjes är bättre i kvalitén?

Jag fotograferar inte så mycket just nu men jag kanske kan fota dina hästar beroende på vart du bor?

2010-05-04 @ 09:40:03
URL: http://rangelben.blogg.se/
Postat av: Theres

Hej Joline! Jag tror att du ska lita på motståndarna av sadeln från hööks i detta fall. Min egen erfarenhet av i stort sett alla saker från hööks är att kvalitén är rätt dålig tyvärr. Jag älskar att handla från hööks men sen jag skaffade egen häst och i och med det fick ett helt annat slitage på grejorna så har jag märkt att det mesta går sönder rätt snabbt.

Iofs så köper jag fortfarande saker därifrån men just sådant som ska hålla flera år och bör hålla hög kvalité undviker jag numera.



Du kanske ska köpa en trisslott och hoppas på ett tillskott i kassan?!

2010-05-05 @ 19:34:55
URL: http://theressorvag.blogg.se/
Postat av: Anonym

ta med hästen till en som verkligen kan detta med hur saden ligger, o pröva ut en sadel som verkligen passar hästen om han har problem med ryggen. även om det kostar mer än du vill så kanske det kan spara hästen ett par år till, o varför inte avbetalning, det finns ett ställe i grums som är jätte bra Maud sadel makeri ring o hör =) kram

2010-05-05 @ 22:59:00
Postat av: ida

det vet jag inte .utan jag köpte en wintek allrondsadel till gubben sen,men jag letar efter en westernsadel till han

2010-05-05 @ 23:17:30
URL: http://htt,p://
Postat av: ida

jag bor i ekshärad

2010-05-06 @ 22:47:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback